Kroppsvårdstips för cyklisten

Att ta hand om kroppen på alla sätt och vis är ju viktigt. Börja cykla är så klart en investering i din egen hälsa, men du får inte glömma bort att din kropp kan också behöva lite extra omvårdnad för att må bra efter ett träningspass. 

Fötterna får ju till att börja med arbeta en hel del under ett träningspass och det är ju i grund och botten väldigt viktigt att du använder rätt skor för dina fötter. Men även när du har det kan fötterna bli ganska mör. Mjukgörande fotkrämer kan vara en riktigt bra investering och något dina fötter kommer vara väldigt tacksam över.

Ett annat område som utsätts för en hel del är ju också skrevet. Att hitta rätt sadel för dina sittben är väldigt viktigt och låter dig undvika det värsta. Men även med en bra sadel kan du fortfarande uppleva ett eller annat besvär om du inte tar till fler åtgärder. Du bör bland annat se till att smörja huden regelbundet på dessa utsatta områden. Men du kan faktiskt även smörja in dina cykelbyxor med så kallat byxfett för att minska friktionen under ett pass.

Det är också viktigt att du tvättar dina cykelbyxor mellan varje pass. Gör du inte detta ligger både svett och bakterier kvar på insidan och det kan orsaka hudirritationer. Ett bra tips är att ha två par cykelbyxor så behöver du inte fixa med tvätten omedelbart även om du kör träningspass två dagar i rad.