Home > Cykel > Cykling och ryggproblem

Cykling och ryggproblem

October 3rd, 2017

Det är inte ovanligt att personer som cyklar upplever smärtor i ryggen eller axlarna efter ett cykelpass. Detta är dock inget man bör acceptera som en del av själva cyklingen i sig och som man alltid ska behöva arbeta sig igenom, utan kan i stor utsträckning försvinna med några tips och effektiva förebyggande metoder.

Utesluta skada

Det första man bör göra är att utesluta att man skadat ryggen på något vis och att detta är anledningen till smärtan. För att göra detta behöver man självfallet en experts åsikt. En sjukgymnast kan ofta hjälpa en att upptäcka om det finns en riktig skada eller inte, men går ibland bet och kan absolut göra missar. Ett annat alternativ är att gå till en naprapat och få sin undersökning. Alltför många människor förbiser detta alternativ, som ofta brukar visa sig oerhört effektivt och pricksäkert. För de med dålig kännedom om vad naprapati verkligen handlar om är rekommendationen därför att besöka Naprapatiska, för att själv kunna bilda sig en bättre uppfattning om det hela.

Korrigera sittställningen

Får man dock grönt ljus från den expert man nu vände sig till bör man främst ta sig en titt på hur man faktiskt sitter på sin cykel. De två huvudsakliga anledningar till varför man får ont i ryggen efter ett cykelpass är antingen att styret sitter för lågt eller för att man sitter för långt ifrån det. Aktiv Träning kan visa hur man ställer in cykeln rätt, något som också till viss del är individuellt och där olika inställningar fungerar olika bra till olika former av cykling.

Det är också viktigt att man inte sitter och spänner sig nere i svanken medan man cyklar. Man ska vara avslappnad och lätt böjd i ryggen så att man bildar en kurva från sadeln i riktigt mot styret. Här gäller det att aktivt tänka på kroppens agerande innan allt börjar sitta i ryggmärgen, något som kan spänna sig över allt ifrån enbart ett par cykelpass till så mycket som ett 20-tal vändor eller fler.

Bålträning

Om man mest upplever ryggsmärtor efter längre cykelpass kan det vara så att man inte har tillräckligt med bålstyrka för att orka hålla kroppen uppe så länge. Resultatet blir då att man börjar spänna ryggen, vilket vi ju konstaterade man inte bör göra, eller att man lägger all tyngd på styret genom armarna. I det andra fallet är det vanligt att smärtan sitter i axlarna istället. För att träna upp bålstyrkan kan man följa några övningar som Styrkeprogrammet satt ihop. Ser man till att träna dessa övningar relativt regelbundet så kommer man snabbt se fina resultat, något som mycket väl kan komma att göra så att du får bukt med dina smärtproblem för gott.

Cykel