Home > Cykel > Motionscykla

Motionscykla

June 30th, 2014

Söker man en ny träningsform rekommenderar vi att man provar att motionscykla. Efter några gånger i sadeln kommer man att vara fast. 

Cykling är utmanade och kan vara en tuff träningsform, allt beror på hur mycket man pushar sig själv. Den absolut största fördelen med att cykla istället för att jobba eller liknande är att man belastar kroppen mycket mindre. Vid joggning får knäna bära ens vikt gånger tre eller mer medan cyklingen är skonsam för lederna och hård mot musklerna.

Generellt kan man säga att man bränner mer kalorier av att cykla än att gå om avståndet är mer än två kilometer. Är det under är det mera gynnsamt att promenera i rask takt. Den bästa träningen med cykeln får du om du cyklar i varierande terräng. Kroppen har nämligen en fantastisk förmåga att vänja sig vid träning. Därför är det bra att chocka kroppen ibland och ta en omväg genom parken eller åka ut på en skogsstig. Bara en sådan sak som att cykla utan att sätta sig ned kan ge ny kraft åt träningen när man kört samma rutt några gånger.

Som nybörjare kanske man inte tror det men cykling går faktiskt att göra året runt. För att undvika att sladda med cykeln under vintern kan man göra som med bilen: man köpet vinterdäck. Skaffa bredare däck med större mönstring att ha på vintern och byt sedan till smalare hjul mot våren. På så sätt behöver man inte oroa sig när det är snöslask på vägarna och man måste till jobbet eller skolan.

 

Cykel